søndag 13. mars 2011

Aksjonsforskning og aksjonslæring

Har nå jobbet en del med temaet aksjonsforskning og aksjonslæring. Det er svært interessante innfallsvinkler til hvordan vi kan utvikle både oss selv og gjennom det skolen som organisasjon. Spørsmålet som selvfølgelig dukker opp, er hvordan vi skal få tid til å jobbe grundig med dette. Nøkkelen er kanskje å se at dette må implementeres i det vi gjør fra før. Det krever både vilje og forståelse fra alle involverte. Jeg tror dette er en påminnelse på at vi må bli flinkere til å jobbe godt og grundig med noe, og ikke gjøre alt på en gang. Det gir nok ikke noe særlig utbytte eller utvikling. I disse VM tider tror jeg det er viktig å fokusere på arbeidsoppgaver og ikke for mange oppgaver på en gang.

1 kommentar:

  1. Enig i dette og har sagt det selv mange ganger; nå.. i år skal vi ikke ha for mange saker i lufta samtidig, men så begynner skoleåret. Så har vi våre saker, så kommer kommuneledelsen, foreldre og sentrale myndigheter med sine saker, og til slutt dukker det opp interne saker som vi må ta tak i. Det handler sikkert om prioritering og ledelse, men det som er sikkert er at skole er en kompleks organisasjon som aldri vil tillate en forenklet virklighet.
    Tror likevel det er håp for noe mer ro i norsk skole - i alle fall om vi skal ta finske skolepolitikkfunn til grunn.

    SvarSlett